Beleid gezonde voeding

Tussendoortjes

Bij het tienuurtje (tussendoortje) zien wij liever geen (chocolade-)koeken, snoep of repen. Fruit of groente kan daarentegen altijd! Hieronder vindt u een aantal tips voor het meegeven van een tussendoortje:

Geef kinderen iets mee dat niet te groot is (hoeveelheid);

Geef kinderen iets mee waar niet teveel calorieën in zitten;

Geef kinderen minimaal één of twee dagen per week fruit of groente mee als tussendoortje. Een pauzehapje is een tussendoortje en is niet bedoeld als een maaltijd.

Gezonde lunch

Een gezonde lunch bestaat uit boterhammen, met daarbij (eventueel) wat fruit of groente. De gezondste keuze is een volkoren boterham, besmeerd met halvarine en mager beleg.

Als drinken adviseren we water of halfvolle en magere zuivelproducten. Wij zien liever geen snoep, chocolade of chips in de broodtrommel.

Tips voor de broodtrommel

Brood (liefst volkoren of bruin) dun besmeerd met zachte margarine of halvarine

Dun belegd met zoet en / of hartig beleg

Aangevuld met een stuk fruit of een stuk groente (zoals komkommer, cherrytomaatjes, radijsjes, worteltjes, reepjes paprika etc.)

Drinken: liefst melk (bij voorkeur halfvol of karnemelk), vruchtensap zonder suiker of water.